Anest. intenziv. Med. 2021;32(2):74-81

Zhodnocení implementace simulační výuky do specializačního vzdělávání lékařů před absolvováním základního kmenePůvodní práce

Prokopová T.1, 2, Vrbica K.1, Hudec J.1, Dvořáček J.1, 2, Gál R.1, Maláska J.1, 2
1 Klinika anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny, Lékařská fakulta Masarykovy univerzity a Fakultní nemocnice Brno
2 Centrum pro rozvoj klinických kompetencí, Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Brno

Cíl: V rámci vzdělávacího programu specializačního vzdělávání v oboru anesteziologie a intenzivní medicína je nově nutné úspěšné absolvování kurzu Simulace kritických stavů. Cílem projektu bylo zaprvé zhodnotit porovnání sebehodnocení participantů před a po simulacích, zadruhé, jak budou simulace s vysokou mírou věrnosti mladými lékaři vnímány a zda budou mít vliv na jejich další zájem o pokračování v simulačním tréninku. Typ studie: Observační, dotazníkové šetření (survey). Typ pracoviště: Klinika anesteziologie univerzitní nemocnice.

Materiál a metoda: Cílovou skupinou byli lékaři před absolvováním základního kmene. Každý prošel dvěma simulacemi s vysokou mírou věrnosti. Scénáře se týkaly akutních anesteziologických stavů – obtížného zajištění dýchacích cest a komplikací regionální anestezie. Simulace probíhaly na operačním sále s kompletním vybavením, vždy se zapojením anesteziologické sestry. Během situace jsme sledovali počínání lékaře, sestry a jejich spolupráci. Po ukončení simulace byla účastníkům poskytnuta zpětná vazba formou strukturovaného debriefingu. Pro studijní účely lékaři vyplnili dotazník před a po absolvování simulací. Otázky v dotazníku byly cílené jak na sebeevaluaci lékaře, tak na zhodnocení kurzu. Výsledky byly zpracovány metodami deskriptivní statistiky.

Výsledky: Do simulací se zapojilo všech 14 lékařů kliniky v předkmenové přípravě. Všichni lékaři po simulacích projevili zájem o jejich častější nácvik, 93 % lékařů pak tyto scénáře motivují k dalšímu prohlubování teoretických znalostí. Všichni dotazovaní mají zájem absolvovat další simulace.

Závěr: I přes malý studijní soubor ze šetření vyplývá, že tento koncept výuky je velice dobře přijímán, simulace motivují k prohlubování teoretických znalostí a praktických dovedností. Z tohoto pohledu mají simulace v postgraduálním vzdělávání lékařů své opodstatnění a jejich implementace může přispět ke zvýšení erudice v našem oboru.

Klíčová slova: simulační medicína, atestace, vzdělávací program, dotazník.

Evaluation of the implementation of medical simulations into postgraduate training before completing anesthesiology and intensive care residency program

Objective: Successful completion of a simulation course on critical states has recently become required in Anaesthesiology and Intensive Care Board Certification process. Firstly, the objectives of this study were to compare data from self-assessment questionnaires answered by the participants before and after completing high-fidelity simulations and, secondly, to evaluate the perception of these simulations by young trainees and whether they will have an effect on their interest in continuing such a training. Design of the study: Observational; Survey research. Setting of the study: Department of Anesthesiology at University Hospital.

Materials and methods: The target group were trainees enrolled in the residency training program at our department. Each of them completed two high-fidelity simulation sessions. The clinical scenarios focused on emergencies in anesthesiology, i.e. difficult airway management and complications of regional anaesthesia. The simulations were held in an actual operating theatre with complete equipment and participating nurse anaesthetists at all times. Overall performance and skills of each trainee and the nurse were assessed, including their level of cooperation. A structured debriefing providing feedback to the participants was held following each simulation. For study purposes, each trainee answered two questionnaires (one preceding the first simulation and the other following the second). The questions aimed at self-assessment and evaluation of the course as such. Methods of descriptive statistics processed the results.

Results: All of 14 residents enrolled in postgraduate training at our institution had participated in the study. Each of them expressed interest in increasing the frequency of training sessions following the simulations; 13 (93 %) felt motivated to gain new theoretical knowledge. All participants were interested in completing additional simulations.

Conclusion: Despite the relatively small study population, the survey demonstrated this education concept very well accepted. Simulations instigate trainees to deepen their theoretical knowledge and practical skills. From this perspective, medical simulations do have their place in postgraduate training, and their implementation could have a share in increasing erudition in our field.

Keywords: medical simulation, postgraduate training, education, survey.

Vloženo: 18. prosinec 2020; Revidováno: 30. leden 2021; Přijato: 18. únor 2021; Zveřejněno online: 12. duben 2021; Zveřejněno: 29. duben 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Prokopová T, Vrbica K, Hudec J, Dvořáček J, Gál R, Maláska J. Zhodnocení implementace simulační výuky do specializačního vzdělávání lékařů před absolvováním základního kmene. Anest. intenziv. Med. 2021;32(2):74-81.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Al‑Elq AH. Simulation‑based medical teaching and learning. J Fam Community Med. 2010; 17(1): 35-40. doi: 10.4103/1319-1683.68787 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Boling B, Hardin‑Pierce M. The effect of high‑fidelity simulation on knowledge and confidence in critical care training: An integrative review. Nurse Educ Pract. 2016; 16(1): 287-293. doi: 10.1016/j.nepr.2015. 10. 004 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Parsons JR, Crichlow A, Ponnuru S, Shewokis PA, Goswami V, Griswold S. Filling the Gap: Simulation‑based Crisis Resource Management Training for Emergency Medicine Residents. West J Emerg Med. 2018; 19(1): 205-210. doi: 10.5811/westjem.2017. 10. 35284 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Bond WF, Spillane L. The Use of Simulation for Emergency Medicine Resident Assessment. Acad Emerg Med. 2002; 9(11): 1295-1299. doi: 10.1197/aemj.9. 11. 1295 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Small SD, Wuerz RC, Simon R, Shapiro N, Conn A, Setnik G. Demonstration of high‑fidelity simulation team training for emergency medicine. Acad Emerg Med Off J Soc Acad Emerg Med. 1999; 6(4): 312-323. doi: 10.1111/j.1553-2712.1999.tb00395.x Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Jentsch F, Curtis M. Simulation in Aviation Training. 1st Ed. Routledge; 2017. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Lester E, Georgiou A, Hein M, Littlepage G, Moffett R, Craig P. Improving Aviation Students' Teamwork, Problem Solving, Coordination, and Communications Skills During a High‑Fidelity Simulation. 19th Int Symp Aviat Psychol. 2017; 119-124. https://corescholar.libraries.wright.edu/isap_2017/49
  8. Bond WF, Lammers RL, Spillane LL, Smith‑Coggins R, Fernandez R, Reznek MA, et al. The Use of Simulation in Emergency Medicine: A Research Agenda. Acad Emerg Med. 2007; 14(4): 353-363. doi: 10.1197/j.aem.2006. 11. 021 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Klincová M, Trčková A, Chlupová J, Jor O, Klabusayoá E. Pohled mladých anesteziologů a intenzivistů na specializační vzdělávání v oboru anesteziologie a intenzivní medicína v České republice: dotazníková studie. Anest. a intenziv. Med. 2019; 30(3-4): 162-169. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Veselá L. Každý pátý medik plánuje pracovat v cizině, odhalil průzkum. Portál idnes.cz [online]. 2019. Dostupné z: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/zdravotnictvi‑lekari‑medici‑zdravotnictvi‑nedostatek‑lekaru.A190410_123108_domaci_linv
  11. Ministerstvo zdravotnictví České republiky. Anesteziologie_a_intenzivní_medicína_Věstník_MZ_2019_specializovaný_výcvik. Portál mzcr.cz [online]. 2019. Dostupné z: https://www.mzcr.cz/vzdelavaci‑programy-2019-lekari/
  12. Shailaja S, Hilda S, Pinto P, D'Cunha R, Mahmood L, Hegde R. Evaluation of resident satisfaction and change in knowledge following use of high‑fidelity simulation teaching for anaesthesia residents. Indian J Anaesth. 2019; 63(11): 908. doi: 10.4103/ija.ija_133_19 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Morgan P, Tarshis J, LeBlanc V, Cleave‑Hogg D, DeSousa S, Haley MF, et al. Efficacy of high‑fidelity simulation debriefing on the performance of practicing anaesthetists in simulated scenarios. Br J Anaesth. 2009; 103(4): 531-537. doi: 10.1093/bja/aep222 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Paige J, Kozmenko V, Yang T, Gururaja RP, Hilton ChW, Cohn I jr., et al. High‑fidelity, simulation‑based, interdisciplinary operating room team training at the point of care. Surgery 2009; 145(2): 138-146. doi: 10.1016/j.surg.2008. 09. 010 Přejít k původnímu zdroji...
  15. Motola I, Devine LA, Chung HS, Sullivan JE, Issenberg SB. Simulation in healthcare education: a best evidence practical guide. AMEE Guide No. 82. Med Teach. 2013; 35(10): e1511-e1530. doi: 10.3109/0142159X.2013.818632 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Turner S, Harder N. Psychological Safe Environment: A Concept Analysis. Clin Simul Nurs. 2018; 18: 47-55. doi: 10.1016/j.ecns.2018. 02. 004 Přejít k původnímu zdroji...




Anesteziologie a intenzivní medicína

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.