Anest. intenziv. Med. 2015;26(4):202-212

Zapojení interaktivní výuky do pregraduálního studia akutní medicíny: virtuální pacient, pokročilé simulace a přenosy z operačních sálůAnesteziologie - Původní práce

H. Harazim1, P. Štourač2,*, M. Kosinová1, O. Smékalová1, R. Štoudek2, D. Schwarz3, V. Rusňák4, M. Liška5
1 Klinika anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny, Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Fakultní nemocnice Brno, Brno
2 Klinika dětské anesteziologie a resuscitace, Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Fakultní nemocnice Brno, Brno
3 Institut biostatistiky a analýz, Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Brno
4 Ústav výpočetní techniky, Masarykova univerzita, Brno
5 CESNET, z. s. p. o., Praha

Nácvik správného řešení kritických stavů v pregraduální výuce medicíny patří do náplně předmětů První pomoc, Intenzivní medicína, Urgentní medicína a Anesteziologie a léčba bolesti. Cílem sdělení je představit přehled možností interaktivní výuky, které nabízíme studentům medicíny na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity (LF MU): využití virtuálního pacienta (interaktivní algoritmy, klinické scénáře), simulovaného pacienta, nácvik technik zajištění pa-cienta na modelech, simulátory s implementovaným fyziologickým modelem anebo videokonferenční přenosy dění z operačních sálů. Tyto metody výuky se staly součástí výše zmíněných předmětů v pregraduální výuce studentů Všeobecného lékařství, Zubního lékařství a nelékařských zdravotnických oborů.
Od roku 2007 bylo na LF MU vytvořeno 43 interaktivních výukových algoritmů v české a anglické jazykové verzi. Proces tvorby počínaje studiem literatury, tvorbou textu jednotlivých uzlů a získání multimediálních materiálů probíhá ve skupině 2-3 studentů medicíny pod vedením lékaře a trvá 2 semestry. Vzniklý algoritmus je ve formě Flash objektu volně přístupný online na portálu AKUTNE.CZ (www.akutne.cz). Klinické scénáře představují skutečné případy pacientů v těžké sepsi, hospitalizovaných na pracovišti intenzivní medicíny, jejichž data se stala součástí registru EPOSS (eposs.registry.cz; Data-based evaluation and prediction of outcome in severe sepsis). Videokonferenční přenosy z operačních sálů do výukové místnosti umožní shlédnout raritní operační výkony velkému počtu studentů naráz bez narušení provozu operačních sálů. Pokročilý pacientský simulátor firmy CAE Healthcare® je na LF MU již čtvrtým rokem využíván k nácviku řešení týmové spolupráce u akutních situací v rámci předmětů První pomoc, Intenzivní medicína a Urgentní medicína.
Přinesli jsme přehled metod, kterými lze obohatit pregraduální výuku akutních stavů v medicíně, spolu s návody na jejich implementaci do kurikula.

Klíčová slova: e-learning; simulace s vysokou věrností; Team Based Learning (TBL); Problem Based Learning (PBL); Case Based Learning (CBL); www.akutne.cz; www.sepsis-q.cz

Use of interactive education in undergraduate teaching of acute medicine: the virtual and standardised patient, operating theatre broadcasting

Management of the critical patient in the undergraduate teaching of medicine is an important part of first aid, intensive care medicine and anaesthesiology. The aim of this paper is to present an overview of the interactive learning opportunities which are offered to students at the Medical Faculty of Masaryk University (MF MU): the use of the virtual patient (interactive algorithms, clinical scenarios), the standardised patient, skills training on patient models, simulators with an embedded computer model or videoconference streaming from operating theatres. These teaching methods have become part of undergraduate teaching of medicine, dentistry and nursing.
Since the year 2007, 43 interactive learning algorithms have been created at MF MU in the Czech-English version. The process of creation takes two semesters and is performed by groups of 2-3 students of medicine under the supervision of a physician. The created algorithm is in the form of a Flash object freely accessible online through the AKUTNE.CZ portal (www.akutne.eu). The clinical scenarios represent real cases of patients with severe sepsis hospitalized on ICUs participating in EPOSS (eposs.registry.cz; Data-based evaluation and prediction of outcome in severe sepsis). Videoconference streaming from operating theatres to teaching rooms enables a large number of students to watch a rare surgical procedure without entering the operating theatre. Advanced patient simulator by CAE Healthcare® has been used for four years at MF MU to practice team leadership and communication skills in the subjects of first aid, intensive care medicine and emergency medicine.
We present an overview of methods that can enrich undergraduate education of acute medicine, along with instructions for their implementation into the curriculum.

Keywords: e-learning; high fidelity simulation; live streaming; Team Based Learning (TBL); Problem Based Learning (PBL); Case Based Learning (CBL); www.akutne.eu; www.sepsis-q.cz

Vloženo: 4. březen 2015; Přijato: 20. duben 2015; Zveřejněno: 1. srpen 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Harazim H, Štourač P, Kosinová M, Smékalová O, Štoudek R, Schwarz D, et al.. Zapojení interaktivní výuky do pregraduálního studia akutní medicíny: virtuální pacient, pokročilé simulace a přenosy z operačních sálů. Anest. intenziv. Med. 2015;26(4):202-212.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Conradi, E. et al. PREVIEW: Problem-based learning in virtual worlds. The Newsletter of the Higher Education Academy Subject Centre for Medicine, Dentistry and Veterinary Medicine, 2009 [cit. 2014-10-20], 18, p. 20-22. Dostupný na www:<http://www.medev.ac.uk/newsletter/article/250/>
  2. Holzinger, A. et al. Learning performance with interactive simulations in medical education: Lessons learned from results of learning complex physiological models with the HAEMOdynam-ics SIMulator. Comput Educ, 2009, 52, p. 292-301. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Wong, R.W., Lochnan, H. A. A web-based simulation of a longitudinal clinic used in a 4-week ambulatory rotation: a cohort study. BMC Med Educ, 2009,9 [cit. 2014-10-20]. Dostupný na www: http://doi:10.1186/1472-6920-9-8. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Subramanian, A. et al. Novel educational approach for medical students: im-proved retention rates using interactive medical software compared with traditional lecture-based format. J Surg Educ, 2012, 69, p. 449-452. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Štourač, P., Harazim, H., Schwarz, D., Křikava, I., Komenda, M.,Štoudek, R., Smékalová, O., Kosinová, M., Hůlek, R., Maláska, J.,Šustr, R., Šnábl, I., Dušek, L., Gál, R. AKUTNE.CZ algorithms and SEPSIS-Q scenarios as interactive tools for problem based learning sessions in medical education. MEFANET Journal, 2013, 2, p. 61-73. [cit. 2014-10-20] Dostupný na www:http://mj.mefanet.cz/mj-02130330.
  6. Štourač, P., Kosinová, M., Harazim, H., Smékalová, O., Štoudek, R., Gál, R. Experience-based teaching of acute medicine for extra motivated medical students and young physicians - 4th Emergency Medicine Course and 6th. AKUTNĚ.CZ Congress. MEFANET Journal, 2014, 2, p. 79-82. [cit. 2014-12-12]. Dostupný na www: http://mj.mefanet.cz/mj-04141205.
  7. Pothiawala, S., Lateef, F. Simulation training in emergency medicine (STEM): an integral component of residency curric-ulum. Hong Kong J Emerg Med, 2012, 19, p. 41-45. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Štourač, P. et al. AKUTNE.CZ projects - How to join medical students to e-learning content developing. In Schwarz, D., Komenda, M., Štípek, S., Mihál, V., Dušek, L. (eds). MEFANET Report 03. Brno: Masaryk University, 2010, s. 101-103. ISBN 978-80-210-5302-1.
  9. Schwarz, D., Štourač, P., Komenda, M., Harazim, H., Kosino-vá, M., Gregor, J., Hůlek, R., Smékalová, O., Křikava, I., Štoudek, R.,Dušek, L. Interactive Algorithms for Teaching and Learning Acute Medicine in the Network of Medical Faculties MEFANET. J Med Internet Res, 2013, 15 [cit. 2014-10-20]. Dostupný na www: < 10.2196/jmir.2590 > Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Maláska, J., Slezák, M., Schwarz, D., Jarkovský, J., Adamus, M.,Cvachovec, K., Černý, V., Dostál, P., Fořtová, M., Havel, E., Herold, I., Kasal, E., Kula, R., Maňák, J., Matějovič, M., Nalos, D.,Pařízková, R., Šobáňová, A., Šrámek, V., Tichý, J., Turek, R., Zýková, I., Dušek, L., Ševčík, P. Léčba těžké sepse na pracovištích intenzivní péče v České republice - pilotní výsledky projektu EPOSS. Vnitř Lék, 2013, 59, p. 962-970. Přejít na PubMed...
  11. Schwarz, D. et al. Advanced clinical case player for data-driven education based on real severe sepsis cases. In Schwarz, D., Komenda, M., Štípek, S., Mihál, V., Dušek, L. (eds). MEFANET Report 05. Brno : Facta Medica, 2012, s. 72-78. ISBN 978-80-904731-3-3.
  12. Maran, N. J., Glavin, R. J. Low- to high-fidelity simulation - a continuum of medical education? Medical Education, 2003, 37, p. 22-28. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Kofránek, J., Vu, L. D., Snášelová, H., Kerekes, R., Velan, T.GOLEM - multimedia simulator for medical education. Stud Health Technol Inform, 2001, 84, p. 1042-1046. Přejít na PubMed...
  14. Davids, M. R., Chikte, U. M., Halperin, M. L. Development and evaluation of a multimedia e-learning resource for electrolyte and acid-base disorders. Adv Physiol Educ, 2011, 35, p. 295-306. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. CAE Healthcare - Patient Simulator Műse [online]. 2013 [cit. 2014-01-20]. Dostupný na www: <http://caehealthcare.com/eng/patient-simulators/muse?utm_source=mm&utm_medium=quicklink&utm_campaign=patient+to+muse>
  16. Holub, P., Liška, M. High-Definition Video Transmissions for Medical Applications and Education. Technology and Health Care, 2005, 13, p. 398-400.
  17. Kononowicz, A. A. et al. A Framework for Different Levels of Integration of Computational Models Into Web-Based Virtual Patients. J. Med. Internet Res., 2014, 16. [cit. 2015-01-20]. Dostupný na www: <10.2196/jmir.2593> Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. Nordquist, J., Laing, A. Spaces for learning - A neglected area in curriculum change and strategic educational leadership. Medical Teacher, 2014, 36, p. 555-556. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  19. Jin, J., Bridges, S. M. Educational Technologies in Problem-Based Learning in Health Sciences Education: A Systematic Review. J. Med. Internet Res., 2014, 16. [cit. 2015-01-20]. Dostupný na www: < 10.2196/jmir.3240 >. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...




Anesteziologie a intenzivní medicína

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.